ROBOT
EXPEDICE
PRAHA–ÓSAKA (大阪市)
EXPO 2025

MISE PŘÁTELSTVÍ A MÍRU MEZI NÁRODY /
MISSION OF FRIENDSHIP AND PEACE BETWEEN NATIONS

 

S ODKAZEM

na expedici Sakura z roku 1970, kdy se Českoslovenští turisté vydali pěšky a stopem na první výstavu Expo v Ósace, chceme navázat na tuto událost a proslavit ve světě historické československé automobily značek Tatra a Škoda.

Přijímáme výzvu a chceme pokořit náročnou trasu a jít vstříc dobrodružství, které nás po cestě čeká.

Naše expedice z Prahy do Ósaky je víc než jen cestou za novými zážitky; je to symbol přátelství a vzájemného porozumění mezi národy.

Cestování starými automobily nám přináší nostalgii a radost z jízdy, ale také nás spojuje s lidmi a místy, která jsou často zapomenuta v rychlém tempu moderního života. Každé zastavení a setkání s místními, každá výměna názorů a zkušeností, to vše vytváří mosty mezi kulturami a nová přátelství.

Cesta může být stejně důležitá jako cíl. Pojďme společně psát tento příběh.

TRASA

STÁTY A VÝZNAMNÁ MĚSTA, KTERÝMI BUDEME PROJÍŽDĚT

Česko

Slovensko

Maďarsko

Srbsko

Bulharsko

Turecko

Gruzie

Azerbajdžán

Kaspické moře lodí

Kazachstán

Uzbekistán

Kazachstán

Čína

Žluté moře lodí

Jižní Korea

Východní moře lodí

Japonsko

Mapa 1

Mapa 2

Účatníci

1

Josef Zajíček

Zakladatel expedice, podnikatel a milovník historických vozidel. Majitel závodního okruhu Autodrom Most a hodinářské manufaktury Robot. Díky dlouholetým zkušenostem v automobilovém průmyslu a hluboké vášni pro veterány se rozhodl zorganizovat tuto mimořádnou výpravu.

Robin Běhal

Moderátor a redaktor pořadu Autosalon na TV Prima, cestovatel a automobilový influencer. Během expedice má na starosti tvorbu foto a video obsahu pro fanoušky, média i samotný projekt. Díky své mediální expertíze a lásce k autům přinese jedinečný pohled na celou cestu.

2

Luboš Pešák

Podnikatel, majitel společnosti TS Bohemia a provozovatel Veteran Areny v Olomouci – jednoho z nejvýznamnějších muzeí historických vozidel v Česku. Zapálený nadšenec, který svou sbírkou přispívá k zachování automobilového dědictví.

Ivan Uher

Slovenský podnikatel a majitel firmy Albatros SA, která se specializuje na přepravu kontejnerů a logistiku v rámci Evropské unie. Spojuje svou odbornost v oblasti mezinárodní dopravy s vášní pro veterány a podílí se na plánování a organizaci dálkových cest.

3

Ivo Tůma

Podnikatel a majitel společnosti Badger, která se zaměřuje na klimatizace a řešení pro vnitřní prostředí firem. Jeho veterány mají unikátní příběhy a aktivně se podílí na jejich renovaci.

Radek Toman

Podpůrný mechanik týmu BADGERS a spolujezdec Ivo Tůmy.

4

Alois Krejčí ml.

Podnikatel a majitel firmy ITAREG, specializující se na robotiku, automatizaci a informační technologie. Vášnivý milovník historických vozidel, který pokračuje v rodinné tradici a významně se podílí na organizaci expedice.

Alois Krejčí

Zakladatel a bývalý majitel společnosti HYDROPOL Project & Management. Profesní dráhu zasvětil vodním elektrárnám, jeho celoživotní vášní jsou ale klasická auta. Oddaný fanoušek značky Škoda a místopředseda Asociace klubů historických vozidel. Sen projet svět ve veteránu si nosí dlouhá léta – a nyní jej realizuje jako stálý spolujezdec svého syna v posádce ITAREG.

5

Jan Drbohlav

Odborník na IT a prodej technických produktů s 20letou zkušeností z vedoucích pozic v oblasti telekomunikací a automobilového průmyslu v Německu, Rusku, Indii a Číně. Spojení praktických zkušeností z těchto zemí s láskou k cestování a veteránům ho přivedlo k účasti na této expedici.

Václav Dědek

Manažer s rozsáhlou praxí v automobilové výrobě, působil na vedoucích pozicích. Nadšenec do motorsportu, který se aktivně zapojuje do organizace expedice i řešení výzev na trase jako člen posádky GENX130.

6

Miroslav Kuchár

Slovenský podnikatel, majitel společnosti IK Stell. Milovník veteránů a cestování – bez ohledu na okolnosti.

Mikuláš Koščo

Slovenský podnikatel a zapálený automobilový nadšenec. Do expedice přináší zkušenosti z podnikání i vášeň pro klasická auta jako člen týmu Východňare.

7

Dalibor Šebek

Nadšenec do veteránů a developer z Hradce Králové. Jeho životní styl je spojený s adrenalinem, poznáváním a setkáváním se zajímavými lidmi. Do expedice přináší nadšení pro dobrodružství, příběhy a inspiraci, protože každé místo má svůj příběh.

Martin Novotný

Mechanik tělem i duší, věnuje se řemeslu od studií strojního inženýrství. Čisté ruce má snad jen na Vánoce a rád se pouští do výzev, které jiní vzdali. Když není v dílně, je za volantem – klidně i na druhé straně světa.

Servisní tým

Valdemar Vašenda & Miroslav Kudry

Každá velká expedice potřebuje spolehlivé zázemí a odborníky, kteří udrží historické vozy v kondici i v nejnáročnějších podmínkách. Tým technické podpory tvoří dva zkušení mechanici:

• Valdemar Vašenda – Mechanik s celoživotní praxí v servisu nejen moderních, ale především klasických automobilů.
• Miroslav Kudry – Člen servisního týmu a zapálený cestovatel.
Přestože jsou všichni účastníci zkušení veteránisté, podpora servisního vozu je neocenitelnou součástí výpravy. Díky tomuto týmu si posádky mohou být jisté, že ani technické potíže jejich dobrodružství neohrozí.

Automobily

Tatra 603 (1959)

Typ: Luxusní limuzína | Motor: Vzduchem chlazený V8, 2.5 l
Původ: Československo

Zajímavosti:

Vůz byl určen výhradně pro vládní činitele, diplomaty a vysoce postavené funkcionáře.
Neprodával se běžně – přiděloval se.
Vyznačoval se futuristickým designem se třemi světlomety vpředu, později čtyřmi.
Byl tak oblíbený, že se vozy „recyklovaly“ – karoserie zůstávala, ale technika se modernizovala.

Kulturní hodnota: Symbol moci, ale i technické dovednosti československého strojírenství. Tatra 603 byla exportována i na Kubu nebo do NDR.
Kuriozita: Fidel Castro údajně vlastnil Tatru 603, a používal ji k reprezentaci socialistické solidarity.

Toyota Celica ST (1977)

Typ: Sportovní kupé | Motor: 1.6 l R4
Původ: Japonsko

Zajímavosti:

Vůz určený pro trh mladých Američanů – „japonský Mustang“.
Lehké a sportovní auto, které mělo konkurovat evropským značkám jako Opel Manta nebo Ford Capri.
Byla velmi oblíbená i u amatérských závodníků díky své spolehlivosti a snadnému tuningu.

Kulturní hodnota: Ztělesnění nástupu japonských značek na evropský a americký trh v 70. letech.
Kuriozita: Název „Celica“ pochází ze španělského „celestial“ – nebeský.

 

 

 

Škoda Octavia (1961 & 1962)

Typ: Rodinný sedan | Motor: 1.1 l R4
Původ: Československo

Zajímavosti:

„Octavia“ byla osmá evoluce modelu Škoda 440 – odtud název.
Měla jednoduchou konstrukci, ale velice kvalitní dílenské zpracování.
Vůz si lidé oblíbili pro spolehlivost a dostupnost náhradních dílů.

Kulturní hodnota: Rodinný miláček 60. let, typický účastník tehdejších československých silnic.
Kuriozita: Verze Combi byla v provozu u četných institucí až do 80. let – včetně Veřejné bezpečnosti.

 

Škoda 100 L (1973)

Typ: 722 | Barva: 5187 – Tyrkysová
Původ: Československo
Výroba modelové řady (1969–1977): 1 079 708 kusů všech verzí

Současný stav:

Tento konkrétní vůz momentálně prochází kompletní rekonstrukcí. Inspirovaná je legendární rallye verzí TYP 728 – Škoda 120S kategorie A2.

🧩 Zásadní úpravy dle verze 120S:

Přední chladič (namísto zadního)
Vylepšený motor 1,1 l vzadu
Sportovní prvky odpovídající tehdejší závodní úpravě a exportní verzi

Pro homologaci tohoto závodního typu bylo oficiálně požadováno 1 000 kusů. Vyrobeno jich však bylo pouze 100. Chybějících 900 vozů Škoda „obhájila“ u komisařů tím, že údajně slouží u bezpečnostních složek ČSSR – a homologace tak byla udělena.

Historie a význam modelu Škoda 100:

Ve své době se „stovka“ stala symbolem dostupného rodinného vozu v tehdejším Československu.
Přestože měla několik slabin – přehřívání motoru, náchylnost ke korozi – byla mezi lidmi mimořádně oblíbená.

Důvody její popularity:

jednoduchá konstrukce
snadná údržba a domácí opravy
výborná dostupnost náhradních dílů

🚙 Proto se Škoda 100 stala ikonou všech československých kutilů.

🎩 Zajímavost tohoto konkrétního vozu:

Dnes má teprve druhého majitele.
Tím prvním byl po celý život soukr. krejčí z jižní Moravy – tehdy netypické, protože většinu vozidel vlastnily podniky nebo úřady.
Vůz využíval ke služebním cestám za zákazníky a pravidelně s ním navštěvoval okolní obce.

 

 

Škoda 120 (1980)

Typ: Sedan | Motor: 1.2 l R4
Původ: Československo

Zajímavosti:

Poslední z řady vozů se zadním náhonem a motorem vzadu.
Často označována za přechodový model mezi socialistickou klasikou a „modernou“.
Mnozí si ji pletli s embéčkem, přestože šlo o novější konstrukci.

Kulturní hodnota: Auto, které „vozilo národ“ až do 90. let.
Kuriozita: Ve filmech i legendách se stala synonymem pro poruchovost – i když řada majitelů ji chválila za jednoduchost a snadnou opravu.

 

 

Ford Mustang Hardtop (1966)

Typ: Sportovní kupé | Motor: 4.7 l V8 (varianty)
Původ: USA

Zajímavosti:

Ikona americké kultury a filmu 60. let.
První generace Mustangu způsobila „pony car“ šílenství.
Hardtop verze nabízela pevnou střechu se sportovním vzhledem za nižší cenu než kabriolet.

Kulturní hodnota: Symbol svobody, rebelství a amerického snu.
Bulvár: V Mustangu jezdil Steve McQueen ve filmu Bullitt – a cena tohoto konkrétního vozu později přesáhla 3,7 milionu dolarů.
Kuriozita: Design Mustangu byl inspirován evropskými sportovními vozy, ale přizpůsoben „masám“ – vznikl během pouhých 18 měsíců.

Podepsaná memoranda

Dne 06.09.2024 bylo podepsáno Memorandum o spolupráci mezi Českým centrem, kanceláří generálního komisaře účasti ČR na VSV EXPO ÓSAKA 2025, zastoupena panem Ondřejem Soškou a Agenturou POZITIF s.r.o., organizující ROBOT expedici Praha–Ósaka 2025.

Udělené záštity

Záštita Ministerstva zahraničních věcí České republiky

Záštita Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky

Záštita hlavního města Prahy

Záštita prezidenta České republiky

PROČ ROBOT EXPEDICE

ROBOT je česká značka manufakturně vyráběných hodinek, která oživuje slavné příběhy československého průmyslu 20. století. Závodní vůz Minor, ikona motorsportu, inspiroval stejnojmenný model hodinek této značky. První aerodynamické, sériově vyráběné osobní auto na světě – Tatra 77, ovlivnilo design i název modelu Aerodynamic. Veleúspěšné cvičné proudové letadlo Albatros, vyvinuté v druhé nejstarší letecké továrně Aero Vodochody, pak dalo název prvním pilotním hodinkám ROBOT.

POSÁDKY A AUTOMOBILY

Automobily, které do expedice odstartují, budou staré minimálně 45 let, tedy vyrobené do roku 1980. S odkazem na tradici a spolupráci obou národů preferujeme automobily české (československé) a japonské výroby, zúčastnit se však budou moct i vozy dalších značek.

STARTOVNÍ LISTINA

  • startovní číslo 1 – Zajíček Josef, Běhal Robin ROBOT Tatra 603, 1959
  • startovní číslo 2 – Pešák Lubomír, Uher Ivan, VETERÁN ARENA, Toyota Celica ST, 1977
  • startovní číslo 3 – Tůma Ivo, Toman Radek, BADGER, Škoda Octavia, 1961
  • startovní číslo 4 – Krejčí jr. Alois, Krejčí Alois, ITAREG, Škoda Octavia, 1962
  • startovní číslo 5 – Drbohlav Jan, Dědek Václav, GENX130, Škoda 100, 1973
  • startovní číslo 6 – Kuchár Miroslav, Koščo Mikuláš, VYCHODŇARE, Škoda 120, 1980
  • startovní číslo 7 – Dalibor Šebek, Martin Novotný, BIG FISH, Ford Mustang Hard top, 1966

Auta budou doprovázena servisním vozem pod vedením zkušeného šéfmechanika Valdemara Vašendy a druhého mechanika Miroslava Kudry.

Termínový plán expedice:

21/06/2025 v 10.00 h startujeme z nádvoří Pražského hradu

  • 11/2024 první tisková konference – představení myšlenky, týmů, trasy
  • 02/2025 druhá tisková konference – představení detailů trasy, partnerů, konceptu, mediálních partnerů
  • 20/06/2025 třetí tisková konference před slavnostním startem
  • 21/06/2025 slavnostní start z Pražského hradu
  • 07/2025 příjezd na Expo v Ósace
  • 07/2025 návrat posádek do ČR (automobily v kontejnerech, posádky letecky)
  • 09/2025 besedy o cestě, výstavy

16.000 km

na cestě mezi dvěmi vyspělými metropolemi
s bohatými historickými kořeny Praha – Ósaka.

1.000 km

denně

21 dní

na cestě

Kontakt

Organizátor: Agentura Pozitif s.r.o.
Do Čertous 2622/14, 193 00 Praha 20

Josef Zajíček
+420 602 106 660
josef.zajicek@benet-holding.cz

Jana Svobodová
+420 737 237 406
svobodova@autodrom-most.cz

大阪市

"

Partneři

Děkujeme