První den Robot Expedice zkomplikovala nehoda na dálnici. Průjezd Slovenskem a Maďarskem byl hladký.

A je to tu, po roce plánování jsme se konečně vydali na cestu z Prahy do japonského města Ósaka, kde se koná Expo 2025. Robot Expedice navazuje na putování čtyř českých turistů, kteří podobnou trasu absolvovali v roce 1970 autostopem. My se do země vycházejícího slunce vydali sedmi automobilovými veterány, převážně české výroby. Jenže ani první den našeho putování se neobešel bez komplikací.

Velkolepý start

21. července je datum, na které zřejmě nikdo ze šestnácti účastníků do konce života nezapomene. Tento den se sedm odvážných posádek vydalo na 16 000 kilometrů dlouhou cestu přes půl světa, a to s auty, která spíš než na silnici potkáte v muzeích. Tato událost nenechala chladným snad žádného milovníka historických automobilů, a na účasti slavnostního startu to bylo znát.

K Pražskému hradu dorazily stovky lidí, a to včetně významných hostů. Mezi nimi byl i samotný prezident České republiky Petr Pavel. Dorazili také diplomaté Japonska, Turecka, Kazachstánu a Slovenska. Tuto akci si nenechal ujít ani Zdeněk Thoma – poslední žijící účastník Expedice Sakura 1970, na kterou s Robot Expedicí navazujeme.

Problém hned za Prahou

S obrovskou podporou a motivací dokázat takřka nemožné jsme se vydali vstříc prvním kilometrům. Jenže euforie nám moc dlouhou dobu nevydržela, jelikož dálnice D1 směrem do Brna byla kvůli nehodě uzavřena a my vjeli do nekonečné kolony. Nezbylo nám nic jiného než uzavírku objet přes klikaté okresní silnice, které místy připomínaly spíše tankodrom. Byla to zatěžkávací zkouška hned na začátku.

„Klepe se mi výfuk a vrže levý zadní tlumič, ale jinak žádné problémy nemáme,“ svěřil se Lubomír Pešák, který do Japonska jede s Toyotou Celica ST z roku 1977.

Policie nás doprovodila do Bratislavy

Všechna auta složitý úvod zvládla a my mohli pokračovat na naši první zastávku, která byla na hranicích Česka a Slovenska. Zde na nás čekali zástupci ze slovenské federace historických vozidel, organizátor 500 kilometrů slovenských Šimon Hůlka a několik vozů místní policie.
Společně, za doprovodu policistů, jsme se vydali do Prezidentského paláce v Bratislavě, kde nás čekalo vřelé přivítání. Kancléř ve společnosti japonského a českého velvyslance nám popřáli šťastnou cestu a provedli nás po majestátním paláci, kde sídlí slovenský prezident.

První etapa úspěšně za námi

Po svižné exkurzi jsme nastoupili do vozů a vydali se směrem na Budapešť. Poslední část cesty už proběhla hladce, bez jakýchkoliv problémů. Okolo deváté hodiny večerní dorazilo všech sedm posádek i se servisním týmem do maďarského města Kecskemét. Část účastníků si rozbalila stany a spala v kempu. Méně odvážní jedinci noc přečkali v hotelu.

Dodrželi jsme všechny předepsané plány. Úspěšně jsme odstartovali, navštívili Prezidentský palác v Bratislavě a bez technických problémů jsme dorazili do kempu. Jen pravidla, která jsme si s posádkami předem určili, se přestala dodržovat hned po vyjetí z Prahy. Posádky se začaly předjíždět, začaly bez informování zastavovat a nedržely kompaktní formaci. „To jsme si ale večer vyříkali a věřím, že každým dnem budeme sehranější,“ shrnul první den vedoucí Robot Expedice Josef Zajíček, který jede v čele s Tatrou 603 z roku 1959.

Posádky a jejich vozy

• Tatra 603 (1959) – Josef Zajíček, Robin Běhal
• Toyota Celica ST (1977) – Lubomír Pešák, Ivan Uher
• Škoda Octavia (1961) – Ivo Tůma, Radek Toman
• Škoda Octavia (1962) – Alois Krejčí jr., Alois Krejčí
• Škoda 100 (1973) – Jan Drbohlav, Václav Dědek
• Škoda 120 (1980) – Miroslav Kuchár, Mikuláš Koščo
• Ford Mustang (1966) – Dalibor Šebek, Martin Novotný